november 30, 2019

Boklån för vissa. Vilket skitigt förslag

Bredvid sängen ligger en sanslös hög av dåligt samvete, en stor trave böcker som väntar på att bli lästa. Kräver det. Pockar. Suckar. Faktiskt känns det som att de ligger där och andas ångest över mig för att jag inte plöjer dem en efter en efter en. Hur understår jag mig egentligen att låta bli?

Vissa har jag inte kommit vidare i, andra har jag länge tänkt att börja på, en del är såna som andra tycker att jag borde läsa, några får man ta i små doser och flera är såna som jag lånat om på bibblan för tredje gången och som snart måste lämnas tillbaka. Olästa. Halvlästa. I vissa fall omlästa. Fan, det känns jobbigt. Det är i alla fall en väldig massa tid som krävs för att plöja igenom den där högen. Om nu plöja är en rätt benämning.

Jag vet. Vilket lyxproblem. Häftigt att kunna ha det så.

Läsning måste ju kunna vara ett av de bästa sätten att lära sig saker på. Att fatta ett samhälle. Greppa själva andan. Själen. Kanske är skit samma om det är faktaböcker, poesi eller romaner. Boken fångar ju en bild av tiden och platsen där vi lever. Kulturen. Tankesättet. Språket. Mentaliteten. Hur vi fungerar, vi som bor här. Vad som får oss att ticka.

Vilket verktyg för integration. Självklart ihop med annat. Det är ju sällan en sak som funkar för sig själv. Men wow vilket hjälpmedel. Du får språket och kunskapen hand i hand. Vilken grej.

Att då vilja förbjuda utländska medborgare från att låna böcker på biblioteket är ju så korkat så det är bortom all sans. Så urbota dumt. Om vi nu vill att invandrare ska integreras så snabbt som möjligt i samhället (för det vill vi väl?!) ska vi väl inte ta bort såna grymt bra hjälpmedel som böcker. Eller i det här fallet möjligheten att få ta med sig upplevelsen hem, göra kunskapen till sin, få en ökad förståelse. Det går inte ens att greppa den tankevurpan. Om det nu är integration man vill ha, förstås. Jag måste erkänna att jag tvivlar.

Vilken skatt den där boktraven ändå är. Vad rik man blir när den plöjs igenom. På upplevelser. Kunskap. Känslor. Förståelse. Vidrigt om någon skulle ta det ifrån en. Riktigt jäkla sunkigt faktiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar