december 20, 2018

ett slags nystart

Tre dar kvar till jul
eller fyra
det beror helt på hur en räknar
spelar inte så stor roll faktiskt

känner mig lite smutsig när jag tänker på all skit som säljs
och köps
och ges

vad ska vi ha det till
och vem har gjort det
vem har tvingats tillverka all skit
som vi köper och ger
?

jag har vad jag behöver
i alla fall det mesta

det låter lite trist.

Men ledigheten ska bli skön. Den behövs nu. Efter november, en lång höst, snön som knappt kom men smälte bort och nu helveteskylan. Den där nollgradiga fuktkylan som äter in i skelettet.
Regering som inte blir. Partier som velar fram och tillbaka. Makt. Till vilket pris? Vi är trötta nu. Vi har tröttnat.
Längtar efter våren. Köra ner händerna i jorden. Gräva. Så. Sommarens doft av egenodlade tomater.
Men ungarna ser fram emot julen och det är väl det viktigaste. Tomten. Och som vanligt blir det en del paket under granen. Sannolikt för mycket. Jag blundar och skäms lite.

Snart vänder det och blir ljusare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar